Hos oss er det trygt å kjøpe bruktbil
Våre garantivilkår
Hvem gjelder garantien for?
Garantien gjelder for forbrukerkjøpere. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Garantien bortfaller ved eierskifte innenfor garantiperiode.
Garantien gjelder ikke
Slitasje på karosseri, understell, lakk, interiør, seter, taktrekk, dashbord, samt vanlige slite- og servicedeler som eksosanlegg, gummi, lyspærer, bremseskiver, batteri, clutch, styrekuler og stag, slanger, kjeder, låser, nøkler og lignende.
Skader som dekkes av forsikring.
Reklamasjon
Dersom kjøper vil reklamere på feil under denne garanti skal selger informeres om dette innen rimelig tid og senest innen 3 måneder etter at feilen ble eller burde blitt oppdaget. For det tilfelle at bilen har nybilgaranti fra fabrikk står kjøper fritt til å fremme garantisak eller reklamasjon overfor enhver autorisert forhandler av det
aktuelle bilmerket. Minst en måned før utløp av slik fabrikkgaranti er kjøper forpliktet til å ta en garantiutløpstest. Dersom testen
utføres ved selgers eget verksted, er testen gratis. Kostnad ved
utføring av test hos annet verksted/institusjon dekkes ikke uten at annet er avtalt.
Forholdet til alminnelig forbrukerkjøpslovgiving
Garantien gjelder som tillegg til de rettigheter kjøperen har etter Forbrukerkjøpsloven og begrenser ikke kjøpers rettigheter i forhold til Forbrukerkjøpsloven.
Tvist
Dersom det oppstår tvist som følge av tolkning og håndtering av garantien, skal partene forsøke å komme frem til minnelig løsning.
For det tilfelle at det ikke oppnås enighet, står kjøper fritt til å henvende seg til Forbrukermyndighetene og/eller bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget, eventuelt også å prøve saken rettslig. Eventuelle rettstvister reises for Bergen Tingrett som rett verneting.
Garantiens omfang
Garantien gjelder deler og arbeidsomkostninger ved feil på:
Motor, girkasse, drivverk, elektronikk, styring, bremsesystem, oljelekkasjer (men ikke svetting), vannlekkasjer (se unntak i pkt. 4), nødvendige funksjoner som skyldes en defekt (men ikke slitasje o.l. som angitt i pkt. 3 og 4).
Unntak og begrensninger
Støtfangere: Lykter og sensorer i støtfangere som er særlig utsatt for ytre påvirkning; støt, slag, vann og fukt etc., dekkes kun 6 mnd fra levering.
Radio/Audio/GPS/Telefonsystemer: Svikt i funksjon som følge av endringer i sendesystemer, software, kartmateriale og eventuelt behov for oppdateringer dekkes ikke. Det samme gjelder slikt utstyr som er utdatert.
Vannlekkasjer: Unntatt fra dette er dugg i lykter som skyldes skiftende klimatiske forhold.
Service og vedlikehold: Dersom bilen ikke er vedlikeholdt i samsvar med serviceintervallindikeringen, bl.a. oljeskift og service utført til rett tid/kjøredistanse og på godkjent verksted, er selger ikke ansvarlig under denne garantien. Tilsvarende gjelder hvis det ved service og reparasjoner benyttes produkter, smøremidler eller deler som ikke er i samsvar med produsentens spesifikasjoner.
Utbedring under garanti
Utbedringer etter garantien skal utføres på verksted anvist av Bilsenteret AS. Selger bestemmer den beste løsning for utbedring av feil som oppstår i garantiperioden. Selger skal rette feil som omfattes av garantien innen rimelig tid etter reklamasjonen og uten kostnad og vesentlig ulempe for kjøper.
Egenandel
Egenandel per garantitilfelle er 3000,-.
Dersom kostnad for reparasjon er under egenandelsbeløpet, dekkes 50% av faktiske reparasjonskostnader under garantien.
I tilfeller hvor det ikke fås tak i brukte/overhalte deler og en må bruke nye deler, kan det være aktuelt å kreve andelsbetaling på opptil 50% av delepris da kjøper får en ny og forbedret del enn det opprinnelig var.
Finn din neste bil
Ta gjerne kontakt
Mandag til fredag | 11:00 - 17:00
Salgsavdeling:
Tlf | 55 10 98 20
Verksted:
Tlf | 55 91 10 99
Bilsenteret AS Paradis
Tjernvegen 17 | 5232 Paradis
Org.nr | 933 189 600